מדגם תועלת – Utility model

https://www.pikrepo.com/fbfgb/idea-concept-with-yellow-crumpled-paper

עץ דיני הקניין הרוחני, ענפים רבים לו אשר משתנים ממדינה למדינה. לכל ענף פרי משלו עם מערכת ייחודית של כללים לגבי כשירותו, טריותו ומועד פקיעת תוקפו. ענף הפטנטים נושא את פרי ההמצאה. ענף סימני המסחר את הסמלילים, ענף זכויות היוצרים את יצירות האמנות ואוצרות התרבות.

ענף ייחודי בעץ הקניין הרוחני מאפשר את ההגנה על חוזי של מוצר באמצעות רישום Utility model ובעברית: מדגם תועלת. ענף קניין רוחני זה קיים במדינות רבות בעולם (ראו פירוט בהמשך).  בישראל אין הגנה ספציפית על זכות ה Utility model, זכות זו נבלעת בתוך דיני הפטנטים. 

המדובר בתת זכות הנובעת מדיני הפטנטים. 

במדינות מסוימות, מדגם תועלת מעניק הגנה ל"אמצאות קטנות" באמצעות מערכת מיוחדת הדומה למערכת הפטנטים. בהשוואה למערכות הפטנטים, מערכות מדגמי התועלת דורשות עמידה בדרישות פחות מחמירות, יש להן הליכים פשוטים יותר והן מציעות תקופת הגנה קצרה יותר.

במאמר זה נבחן מהו מדגם תועלת, מהו היקף ההגנה של מדגם תועלת, באילו מדינות ניתן לרשום מדגם תועלת ומהם התנאים לרישומו. לפירוט נוסף ראו מאמר באתר הרשמי של WIPO:

https://www.wipo.int/patents/en/topics/utility_models.html

מהו מדגם תועלת?

בדומה לפטנט, מדגם תועלת מגן על אמצאה טכנית חדשה באמצעות הענקת זכות בלעדית מוגבלת בזמן למנוע מאחרים לנצל באופן מסחרי את האמצאה המוגנת ללא הסכמתו של בעל הזכות. ההגדרה של מדגם תועלת משתנה ממדינה למדינה. באופן כללי, מדגם תועלת מגן על אמצאות שמהוות שיפורים קטנים והתאמות של מוצרים קיימים או שיש להן חיים מסחריים קצרים.

היקף ההגנה

לבעלים של מדגם תועלת יש זכות בלעדית למנוע מאחרים לנצל את האמצאה שלו באופן מסחרי לתקופה מוגבלת, בדרך כלל של 6-10 שנים מיום הגשת הבקשה. הגנת מדגם תועלת משמעה שאחרים אינם מורשים להכין, להשתמש, להפיץ, לייבא או למכור את האמצאה ללא הסכמתו של בעל מדגם התועלת – זכות שלילית. זכות זו הינה טריטוריאלית, וניתן לאכוף אותה רק במדינה שבה הוענק מדגם התועלת.

אילו אמצאות יכולות להיות מוגנות על ידי מדגם תועלת?

 במדינות מסוימות ניתן להגיש בקשה לרישום מדגם תועלת באותם תחומים טכנולוגיים בהם ניתן להגיש בקשה לרישום פטנט. במדינות אחרות, ניתן לרשום מדגם תועלת רק על הצורה או המבנה של מוצרים בתחומים טכנולוגיים מסוימים, כגון מכשירים מכניים, אך לא על תהליכים ביולוגיים או כימיים טכניים.

מהן הדרישות לקבל הגנה על מדגם תועלת?

באופן כללי, הדרישות לרישום מדגם תועלת פחות מחמירות מהדרישות לרישום פטנט. במדינות מסוימות, הדרישות לרישום מדגם תועלת הינן זהות לדרישות לרישום פטנט, האמצאה צריכה להיות:

(1) כשירה לרישום כמדגם תועלת;

(2) חדשה;

(3) בעלת התקדמות המצאתית (לא מובנת מאליו);

(4) ניתנת לשימוש תעשייתי (תועלת);

(5) מפורטת בבקשה לרישום בצורה מספקת ומלאה.

במדינות מסוימות, הסטנדרטים של "התקדמות המצאתית" או "לא מובנת מאליו" עשויים להיות נמוכים יותר מהסטנדרטים המקובלים עבור פטנטים או עשויים שלא להתקיים בכלל, ודרישת ה"חידוש" עשויה להיות מיושמת רק ברמה המקומית.

כמו כן, מדינות מסוימות דורשות שהאמצאות תהיינה קשורות למוצרים, כגון התקנים או מכשירים, ובכך אינן כוללות תהליכים או חומרים כימיים. עם זאת, ישנן מדינות שמאפשרות לרשום מדגם תועלת על תערובות כימיות, תרופות או תוכנה.

למעשה, לעיתים קרובות מוגשות בקשות לרישום מדגמים תועלתיים עבור חידושים בעלי אופי מצטבר למדי, שאולי אינם עומדים בקריטריונים לרישום פטנט.

באילו מדינות ניתן לרשום מדגם תועלת?

כיום, מספר מדינות ורשויות פטנטים מקומיות מאפשרות לרשום מדגם תועלת, וביניהן: אלבניה, אנטיגואה וברבודה, ארגנטינה, ארמניה, אוסטרליה, אוסטריה, בלרוס, בליז, בוטסואנה, ברזיל, בולגריה, צ'ילה, סין, קוסטה ריקה, קרואטיה, צ'כיה, דנמרק, דומיניקה, רפובליקה דומיניקנית, מצרים, אל סלבדור, אסטוניה, אתיופיה, פינלנד, צרפת, גיאורגיה, גרמניה, גאנה, יוון, גואטמאלה, הונדורס, הונגריה, אינדונזיה, אירלנד, איטליה, יפן, קזחסטן, קניה, קירגיסטן, לאוס, מלזיה, מקסיקו, מקסיקו, מונגוליה, מוזמביק, עומאן, נמיביה, ניקרגואה, פנמה, פרגוואי, פרו, פיליפינים, פולין, פורטוגל, קוריאה, מולדובה, רומניה, רוסיה, סרביה, סלובקיה, סלובניה, ספרד, שוויץ, טנזניה, תאילנד, טונגה, טרינידד וטובגו, טורקיה, אוגנדה, אוקראינה, איחוד האמירויות הערביות, אורוגוואי, אוזבקיסטן, ויאטנאם, ארגון הקניין הרוחני האפריקאי האזורי וארגון הקניין הרוחני האפריקאי.

הגשת בקשה לרישום מדגם תועלת

מה נדרש לעשות לפני שמגישים בקשה לרישום מדגם תועלת?

עיקרון הראשון להגיש – בדומה לפטנטים, אם ישנה יותר מבקשה אחת המבקשת הגנת מדגם תועלת על אותה אמצאה, המבקש שהגיש ראשון את הבקשה לרישום מדגם התועלת יהיה זכאי לרישום בהתאם לעיקרון "הראשון להגיש".

פרסום קודם – אם בקשה לרישום מדגם תועלת מתארת את אותה אמצאה שכבר הוגשה לפני מועד ההגשה (או מועד דין הקדימה), או שהאמצאה כבר גולתה לציבור, הבקשה לרישום מדגם התועלת תידחה או שהרישום של מדגם התועלת לא יהיה תקף. לפיכך, יש לשמור על האמצאה בסודיות לפני הגשת הבקשה לרישום מדגם התועלת. כמו כן, דרישת החידוש עשויה להתפרש באופן שונה בהתאם לחוק החל, ובפרט החלת חידוש אוניברסלי (חידוש בכלל העולם) או מקומי (חידוש במדינה בה הוגש לרישום).

תקופת חסד – עם זאת, חלק מהמדינות מאפשרות תקופת חסד, בדרך כלל בין 6 ל-12 חודשים, המספקת הגנה למבקשים שחשפו את אמצאותיהם לפני הגשת הבקשה לרישום מדגם התועלת.

כיצד ניתן לקבל הגנה על מדגם תועלת?

הגשת בקשה – על מנת לקבל הגנה על מדגם תועלת, יש להגיש בקשה לרשות הלאומית או לרשות האזורית המוסמכת של המדינה בה מבקשים להגן על מדגם התועלת.

מבנה הבקשה זהה לבקשת פטנט רגילה – תוכנה של הבקשה לרישום מדגם תועלת הינו דומה לתוכנה של בקשה לרישום פטנט, ומורכב מבקשה, תביעות, פירוט, שרטוטים ותקציר.

בחינה מהותית – במדינות רבות, רשויות הפטנטים בוחנות את העמידה בדרישות הרשמיות, ורושמות את מדגמי התועלת מבלי לבצע בחינה מהותית.

התנגדויות ובקשות לביטול – צדדים שלישיים יכולים לערער על תוקפו של מדגם תועלת בפני בית המשפט או, במדינות מסוימות, בפני הרשות האדמיניסטרטיבית.

אגרות – על מנת לשמור על הרישום, בעלי הזכויות צריכים לשלם מעת לעת אגרת תחזוקה.

האם ניתן לרשום גם פטנט וגם מדגם תועלת לגבי אותה אמצאה?

בדרך כלל, לא ניתן לרשום גם פטנט וגם מדגם תועלת על אותה אמצאה. ברוב המדינות, אם בקשה לרישום פטנט ובקשה לרישום מדגם תועלת מוגשות לגבי אותה אמצאה ועל ידי אותו מבקש, או שהבקשה הראשונה תגבור, או שהמבקש יצטרך להחליט בין הפטנט לבין מדגם התועלת.

כמו כן, בהתאם לחוק הלאומי או האזורי, ניתן להמיר בקשת פטנט לבקשת מדגם תועלת או להיפך בכל עת בתקופת הבקשה.

במדינות מסוימות, מבקשים יכולים להגיש בקשה לרישום פטנט ובקשה לרישום מדגם תועלת המכילות את אותה אמצאה, ולהגן תחילה על האמצאה באמצעות מדגם תועלת, אשר עשוי להיות מוענק במהירות, בעוד בקשת פטנט עודנה בבחינה מהותית. לאחר הענקת הפטנט, ניתן לזנוח את מדגם התועלת.

הליכי ערעור על מדגמי תועלת

במדינות רבות, רשויות הפטנטים מספקות הליכים אדמיניסטרטיביים שמאפשרים לצדדים שלישיים לבקש לבטל את רישומו של מדגם התועלת (למשל בטענה שהאמצאה אינה חדשה או אינה בעלת התקדמות המצאתית). הבקשה עשויה להיות כפופה לתשלום אגרה ובדרך כלל חייבת להיות מוגשת בכתב יחד עם תצהיר המפרט את הטענות. בית המשפט עשוי לבטל או למחוק את מדגם התועלת אם הבקשה לביטול שהוגשה על ידי צד שלישי מתקבלת.

במדינות מסוימות, למרות שמדגמי תועלת נרשמים ללא בחינה, בחינה מהותית של מדגם השירות הופכת לחובה במקרה של ערעור על ידי צד שלישי או אכיפת הזכויות על ידי בעל מדגם התועלת.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם