הליך שנדון בבית הדין הגבוה לצדק (European Court of Justice (Grand Chamber) (ECJ)) בפני הנשיא Koen Lenaerts, סגנית הנשיא Rosario Silva de Lapuerta, נשיאי הלשכות Jean-Claude Bonichot, Eugene Regan ו-Marko Ilešič, והשופטים Endre Juhász, Marek Safjan, Daniel Šváby, Siniša Rodin, François Biltgen, Küllike Jürimäe ו-Constantinos Lycourgos.
המדובר בשני תיקים C 682/18 ו- C 683/18שאוחדו לתיק אחד- C-682/18 .
ביום 22.6.21 ניתן פסק הדין בתיק.
הצדדים:
- לגבי תיק C 682/18: המבקש: ;Frank Peterson; המשיבות: Google LLC, YouTube Inc, YouTube LLC ו-Cyru Google Germany GmbH.
- לגבי תיק C 683/18: המבקשת: Elsevier Inc.; המשיבה: Cyando AG.
עובדות: בקשות לפסקי דין מקדמיים בנוגע לפרשנותם של היבטים מסוימים של זכויות יוצרים וזכויות קשורות אחרות. הבקשות הוגשו בהליכים בנוגע למספר הפרות של זכויות הקניין הרוחני של המבקשים שביצעו משתמשים בפלטפורמת שיתוף הווידאו המופעלת על-ידי YouTube ופלטפורמת אחסון הקבצים והשיתוף המופעלת על-ידי Cyando.
תוצאות ההליך: בית הדין קבע כי פלטפורמות כמו Youtube ו- Cyando אינן מבצעות, באופן עקרוני, 'העברה לציבור' (communication to the public) כמשמעותה בסעיף 3 לדירקטיבת זכויות היוצרים. לכן, נקבע כי הפלטפורמות אינן אחראיות באופן ישיר להפרה כאשר המשתמשים בהן מעלים יצירות מוגנות שלא כדין.
נקודות מרכזיות שנדונו באותו הליך:
החוק הבינלאומי – אמנת זכות יוצרים של WIPO
סעיף 8 לאמנת זכות יוצרים של WIPO (the WIPO Copyright Treaty) אשר כותרתו " Right of Communication to the Public" קובע כי מחברים של יצירות ספרותיות ואמנותיות צריכים ליהנות באופן בלעדי ממתן אישור להעברה של יצירותיהם לציבור, באמצעים חוטיים ואל-חוטיים, כולל הפיכת יצירותיהם לזמינות לציבור בדרך שבה חלקים מהציבור יכולים לקבל גישה ליצירות ממקום או בזמן הנבחר על-ידם באופן אינדיבידואלי.
חוק האיחוד האירופי
בסביבה הדיגיטלית, בעיקר, שירותי המתווכים עשויים לשמש יותר ויותר צדדים שלישיים לביצוע פעילות מפרה. במקרים רבים, מתווכים אלה עשויים להביא פעילויות מפרות לסיום בדרך הטובה ביותר. לכן, לבעלי זכויות צריכה להיות האפשרות לבקש צו מניעה נגד מתווך אשר נושא הפרה של יצירה מוגנת ברשת שלו.
סעיף 3(1) לדירקטיבת זכות היוצרים The Copyright Directive)) קובע כי המדינות החברות צריכה לאפשר למחברים בעלי זכות ייחודית לאשר או למנוע את ההעברה של יצירותיהם לציבור (Communication to the Public), באמצעים חוטיים ואל חוטיים, כולל הפיכת יצירותיהם לזמינות לציבור בדרך שבה חלקים מהציבור יכולים לקבל גישה ליצירות ממקום או בזמן הנבחר על-ידם באופן אינדיבידואלי.
סעיף 8 לדירקטיבה קובע עונשים וסעדים. הוא קובע כי כל מדינה חברה צריכה לנקוט באמצעים הדרושים בכדי להבטיח כי בעלי זכויות אשר האינטרסים שלהם מושפעים מפעילות מפרה המתבצעת בשטחה יהיו רשאים להגיש תביעה בגין נזקים ו/או להגיש בקשה לצו מניעה. כמו כן, המדינות החברות צריכות להבטיח כי בעלי הזכויות יוכלו להגיש בקשה למתן צו מניעה נגד מתווכים ששירותיהם משמשים צד שלישי כדי להפר זכות יוצרים או זכות קשורה.
העברה לציבור (Communication to the Public)
ה-ECJ קבע כי לא מתקיימת העברה של תוכן לציבור, על-פי פירושה בסעיף 3 לדירקטיבת זכויות היוצרים, אלא אם כן מפעיל הפלטפורמה תורם, מעבר לאספקת הפלטפורמה בלבד, למתן גישה לציבור לתוכן בלתי חוקי תוך הפרה של זכות יוצרים. העברה לציבור מתקיימת אם למפעיל הפלטפורמה יש ידע קונקרטי על הפרה והוא לא מוחק את התוכן שהועלה שלא כדין או חוסם את הגישה אליו באופן מידי.
כמו כן, העברה לציבור מתקיימת אם מפעיל הפלטפורמה לא נוקט באמצעים הטכניים המתאימים על-מנת להילחם בהפרות זכויות יוצרים בפלטפורמה בצורה מהימנה ואפקטיבית, כולל אי מתן כלים בפלטפורמה עבור שיתוף בלתי מורשה של תוכן כזה. עם זאת, מפעילי הפלטפורמה יכולים למלא את חובתם רק בנוגע לתוכן ספציפי.
העובדה שיוטיוב מבצעת אינדקס אוטומטי של תוכן שהועלה לפלטפורמה וממליצה על סרטונים בהתאם לפרופיל המשתמש או להעדפותיו, ומאפשרת את שיתוף התוכן, אינה מספיקה על-מנת לקבוע שלפלטפורמה יש את הידע הקונקרטי לגבי פעילויות מפרות.
פטור מאחריות למפעילי פלטפורמה
פעילות המפעיל של פלטפורמת שיתוף וידאו נופלת תחת הגדרת "שירותי חברת מידע" על פי סעיף (1)14 לדירקטיבה, ולכן חל פטור מאחריות על מפעילי פלטפורמה.
עם זאת, הפטור חל רק אם מפעיל הפלטפורמה אינו לוקח תפקיד פעיל אשר מספק לו ידע או שליטה על תוכן אשר הועלה לפלטפורמה שלו. לא ניתן פטור מאחריות אם למפעיל הפלטפורמה יש ידע על המעשים הבלתי חוקיים הספציפיים של משתמשי הפלטפורמה, כגון העלאת תוכן מוגן לפלטפורמה שלו.
הודעה על תוכן מוגן
הודעה על תוכן מוגן שהועתק באופן בלתי חוקי באמצעות פלטפורמת שיתוף וידאו חייבת להכיל מספיק מידע כדי לאפשר למפעיל של אותה פלטפורמה לאמת, ללא בחינה משפטית מפורטת, כי ההעתקה היא בלתי חוקית וכי כל מחיקה של התוכן המדובר תהיה תואמת לחופש הביטוי.