בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות אדירה בתחום הנגשת שירותים, מקומות בילוי ופנאי, תחבורה ציבורית ועוד לאנשים בעלי מוגבלויות שונות.
תופעה זו החלה עם חקיקתו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תשנ"ח-1998 והתעצמה עם תיקונו בשנת 2005.
כעת זוכה התופעה לעדנה עדכנית, כשהמחוקק התקין תקנות חדשות ביום 25.10.2013, המחייבות להנגיש אתרי אינטרנט המעניקים מידע או שירות לציבור.
האינטרנט מאפשר לציבור לגלוש ולקבל מידע ושירותים מספקי שירות שונים ומשונים: החל מקניית מצרכי מזון ושתיה הביתה, דרך קבלת הצעות מחיר לשדרוג טלפונים סלולריים, קבלת מידע ושירות אודות משרדי עורכי דין וכלה בשירותי ליווי.
אלא שאנשים בעלי מוגבלויות שונות, המהווים כ- 20% מהאוכלוסיה בישראל, נתקלים לא פעם בבעיות בגלישה באתרי אינטרנט בשל מוגבלויותיהם. התקנות החדשות אמורות לפתור בעיות אלה עם הדרישות השונות מבעלי ומפעילי אתרי אינטרנט.
בין השאר, התקנות החדשות מחייבות את האתרים לאפשר שימוש באתר תוך תמיכה בתוכנת קוראת מסך ולתפעל את האתר באמצעות מקש ה-TAB וחיצי המקלדת מבלי להשתמש בעכבר. באופן דומה, על האתר הנגיש להוסיף סרטי וידאו וכותרות ברורות לסרטונים, כדי להתאימו לאנשים בעלי מגבלות ראיה.
מי שחייב ביישום התקנות החדשות בדבר הנגשת האתרים, הם בעלי אתרים המספקים מידע או שירות לציבור באמצעות האינטרנט עבור הציבור בכללותו או בחלקו. הגדרה זו היא רחבה למדי וכוללת למעשה כמעט את כל ספקי השירותים והמידע הקיימים ברשת האינטרנט: החל ממסעדות, דרך רופאים ועורכי דין וכלה במוסכים ובחברות טלקום וסלולר.
בעלי אתרים שלא יעמדו בדרישות החוק כפי שבאות לידי ביטוי בתקנות החדשות, עלולים למצוא עצמם מול קנס שמן בסך של עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק. בנוסף, הפרת התקנות עלולה לגרור צווי סגירה לאתר, תשלום קנסות ואף להוות עילה לתביעה ייצוגית כנגד האתר.
איך מנגישים אתר אינטרנט?
הנגשת האתר כרוכה בבנייה לפי הנחיות W3C (ארגון לתקינה בינלאומי ברשת), למעשה התקן הישראלי נלקח מהנחיות אלו והפך אותם לחוק ישראלי המחייב כל אתר בישראל (כמעט).
על מנת לעמוד בתקנות אלו ויש לבצע שינויים רבים, החל מקוד האתר ועד לעיצוב. אנחנו במאמר ניתן לכם את הכלים שיכוונו אתכם כיצד עושים זאת. מי שעוד אין לו אתר, ומודע לנושא הנגישות, כדאי לו לוודא כי החברה שאצלה הוא מתכונן לבנות את האתר, יודעת כיצד להנגיש אתרים! ושהיא אכן תתחייב לכך! במידה וכן, יש לשים בתחתית האתר את אייקון הנגישות, המעיד כי אתר זה נגיש. ראה לעיל אייקון לאתר נגיש.
לבניית אתר נגיד יש לעמוד בדרישות קוד מחמירות, להלן חלק מהדברים שיש לעשות על מנת להנגיש את האתר מבחינת קוד:
תמונה:
IMAGE>> – תגית תמונה
יש לכלל את המאפיינים הבאים:
1. "ALT" – מאפיין "אלט" צריך לתאר את התמונה המוצגת, יש לתאר בבירור מה מטרת התמונה\ מה מכילה תמונה זה. "ALT= לוגו DWO עורכי דין"
2. תמונות שהם חלק מגרפיקת האתר לדוגמה: קווי הפרדה, דקורציה של המיתוג וכו.. צריכים להיות בעלי ALT ריק.
3. תמונות שמעבירות מסר או עלות משמעות אין לשים כ BACKGROUND.
4. תמונה CAPCHA , מנגנון אבטחה לחסימת רובוטים מחייב למלא שדה בצורה אנושית לסיום תהליכים. יש להשתמש בחלופות המתאימות לאנשים בעלי מוגבלויות. למשל כמו בגוגל http://www.google.com/recaptcha
וידאו:
כדי להנגיש וידאו באתר, יש לדאוג לשני ערוצים שהם: חזותי וקולי. כך שיש להקפיד על כתוביות בוידאו או לספק טקסט חלופי לנאמר בוידאו. מבחינה חזותית יש לדאוג כי לתיאורים בטקסט חלופי למתרחש בוידאו, יש ליחס חשיבות לתרחישים מרכזיים. כמו-כן יש לוודא כי הנגן שתומך בוידאו הוא נגיש, מה שאומר שהכפתורים של הנגן פעילים באמצעות המקלדת ויש על כל כפתור טקסט חלופי הממחיש את פעולת הכפתור.
כותרות וקישורים:
באופן חזותי נוכל להבדיל בין היררכיות של תוכן. מה יעשה בנאדם שאינו רואה? הפתרון הוא להקפיד על קוד תקין:
כותרות יבוצעו בעזרת תגיות <h1>-<h6> .
רשימות יבוצעו בעזרת תגיות <li>,<ul>
יש להימנע מטבלאות ולהשתמש בDIV
קישורים שהם טקסט או תמונה יש לשים תיאור מתאים בטקסט חלופי
יש לסמן טקסטים מודגשים או ציטוטים ועוד בתגיות המתאימות
יש ליצור קובץ CSS שהינו חיצוני (EXTERNAL CSS) ולא פנימי
עיצוב
אנחנו בטוחים שרמת העצבים בקרב המעצבים תעלה פלאים לאחר שיבינו כי אתר נגיש מגביל את העיצוב. אז לפני שתחשבו מחוץ לקופסא תעברו על החוקים לנגישות אתרים ומקווים שלמרות הכול תהיו יצירתיים :).
צבעים:
הקו המנחה של צבע רקע הוא הקונטרסט של צבע הרקע שעליו יושב הטקסט, או טקסטים בצבעים שונים, מכוון שבנאדם בעל מוגבלויות (עיוור צבעים למשלה) לא יצליח לקרוא או להבחין בין אובייקטים, להלן דוגמה:
ככה אתם רואים את הכיתוב:
"תלחצו על הקישור המופיע בצבע ירוק"
ככה עיוור צבעים עלול לראות את הטקסט:
"תלחצו על הקישור המופיע בצבע ירוק"
אם תשתמשו בקונטרסט בין הצבעים התמונה בעיניו של עיוור הצבעים הייתה כך:
"תלחצו על הקישור המופיע בצבע ירוק"
לכן יש חשיבות גבוהה לצבעים באתר ואיך הם משתלבים עם הקרעים והתמונות באתר. רקע שאינו אחיד יכול להוות בעיה ולכן יש לשמור על רקע אחיד ברוב המקרים. ישנם אלמנטים נוספים שיש לשמור עליהם בגרפיקה כגון גודל פונט, גודל כותרות, רווחים בין תוכן לכותרת, שימוש באנימציות וארגון המרכיבים באתר. במידה ואתם רוצים את הייעוץ המתאים לכך יש לפנות ליועץ נגישות שיאשר את הגרפיקות לפני שתחליטו להטמיע אותן באתרם.
כלי שיכול לעזור לכם למצוא צבעים בעל קונטרסט המתאים לתקן – התאמת צבעים לנגישות אתרים
לסיכום:
יש עוד מרכיבים רבים כגון: גודל פונטים, שימוש באמצעות מקלדת, תוכן בתנועה, טפסים ועוד… בכדי ליצור אתר בעל נגישות מלאה יש ליצור קשר עם יועץ נגישות אתרים, ואין לראות מאמר זה כאחראי לנגישות מלאה. אנחנו ממליצים יועץ אינטרנט שעובד עם משרד עורכי דין שיכול לתת מענה משלים על לאישורו של האתר כנגיש ממכון התקנים הישראלי.
לשאלות ביחס למאמר צרו אתנו קשר:
דרורי-וירז'נסקי-אורלנד, עורכי דין:
טל': 03-6005572
פקס': 03-6005531
דוא"ל: office@dwo.co.il
למידע נוסף על דיני אינטרנט ומחשבים במשרדנו ראו את המאמר בקישור זה.
Views: 23