נסטלה זכתה בתביעת סימן מסחר על הצורה של KitKat: תהיה היחידה באיחוד האירופי לשווק ארבע אצבעות שוקולד.
אוהבי KitKat יכולים לנשום לרווחה: נסטלה זכתה בתביעת סימן מסחר כנגד קדבורי, מתחרה גדולה שלה במוצרי השוקולד.
נסטלה רשמה בשנת 2006 סימן מסחר על צורת חטיף השוקולד המוכר שלה, KitKat. בתגובה, הגישה קדבורי בקשה לביטול סימן המסחר למשרד סימני המסחר האירופי, בטענה שצורה תלת מימדית של מוצר אינה יכולה להירשם כסימן מסחר.
משרד סימני המסחר של האיחוד האירופי קבע, כי המבנה בעל ארבע אצבעות השוקולד נמצא בשימוש נסטלה תקופה כה ארוכה, שציבור הצרכנים בעולם מקשר בין הצורה לבין מי שמייצר אותה, מה שנקרא בעגה המקצועית: הסימן רכש אופי מבחין.
כעת, יצרני ממתקים באיחוד האירופי, מנועים מלייצר חטיפי שוקולד שלהם ארבע אצבעות.
בעולם ובישראל, הדעות חלוקות בנושא רישום סימני מסחר תלת מימדיים, קל וחומר שנגזרים מעצם צורתו של המוצר שאותו הם באים לסמן. יש שאומרים, שאין זה הגיוני להגן על עיצוב המוצר בדרך של סימן מסחר, שכן לצורך זה נועדו דיני המדגמים (רק כדי לסבר את האוזן: בישראל, ההגנה על מדגם רשום היא עד 15 שנה, בעוד שההגנה על סימן מסחר יכולה להימשך לעד, כל עוד האגרות משולמות במועדן). כמו-כן, מוצרים אשר צורתן נגזרת מהפונקציה שאותה הם באים למלא, אף לא זכאים להגנת דיני המדגמים.
ועדיין, דעות אלה לא מנעו ממשרד הפטנטים האמריקני להעניק לחברת הממתקים הנודעת Hershey's סימן מסחר על צורת חלוקת חטיפי השוקולד שלה לקוביות.
בישראל, בית המשפט העליון קבע ב 11487/03 August Storck KG נ' אלפא אינטואיט מוצרי מזון בע"מ, כי סימן פונקציונלי עשוי להירשם כסימן מסחר, אם יש לו "אופי מבחין נרכש".
הכוונה באופי מבחין נרכש, היא כי במקרים בהם מוכח באופן ברור שצורת המוצר משמשת לבידולו של המוצר ממוצרים אחרים, וכי אין לצורה תפקיד אסתטי או פונקציונלי ממשי (עליו באים להגן דיני המדגמים והפטנטים)ניתן יהיה לרשום את הצורה כסימן מסחר.
למידע נוסף אודות סימני מסחר תלת ממדיים ראו מאמר זה.