הגנה על שם מתחם

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Domain-name-system.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Domain-name-system.jpg

שם מתחם או כתובת אתר אינטרנט הוא בדרך כלל שער הכניסה של חברה מסחרית לאתר האינטרנט שלה. שמות מתחם יוצרים את הרושם הראשוני של הצרכנים מהמוצר או השירות שנמכרים על ידי חברה מסחרית. ככל שהשימוש במסחר האלקטרוני גדל, כך גדלה החשיבות של שמות מתחם עבור תאגידים. 

בעבור חברות רבות לשם מתחם יש משמעות כלכלית עצומה המשפיעה על היכולת של החברה למכור את מוצריה ושירותיה ברשת האינטרנט ולכן יש להן אינטרס רב בהגנה על שם המתחם מגורמים אשר ירצו לעשות שימוש בשם עצמו או בשומות דומים לו.

כך למשל, חברת אמזון אשר היא הבעלים של שם המתחם amazon.com עשויה להיפגע ככל וגורם מתחרה יעשה שימוש בשם המתחם amazon-sale.com.

במאמר זה נבחן מהו שם מתחם וכיצד ניתן להגן על שמות מתחם.

מהו שם מתחם?

שם מתחם הינו שם ייחודי של אתר אינטרנט, אשר מבדיל אותו משאר האתרים. שם מתחם הינו המקביל האינטרנטי של מספר טלפון או כתובת. אתר האינטרנט הוא מקור מידע המתארח במיקום אחד (המכשיר המארח) ברשת המכונה אינטרנט.

לכל מכשיר המחובר לרשת האינטרנט יש כתובת IP. כתובת IP מציינת את מיקומו של המכשיר בתוך רשת המחשבים. כתובת ה-IP מורכבת מרצף של ספרות המופרדות באמצעות נקודות. השדה המופרד מציין את הרשת, תת הרשת והכתובת המקומית, הנקראים משמאל לימין (לדוגמה 26.77.45).

כאשר המחשבים "מתקשרים" באינטרנט, הם לא עושים זאת באמצעות מונחים של שמות מתחם, אלא הם מפרשים את שם המתחם לכתובת ה-IP המתאימה.

על מנת לגשת למידע המצוי באתר מסוים, המשתמש פותח דפדפן כלשהו ומבקש גישה לדף האינטרנט על ידי הקלדת כתובת האתר.

על ידי הקלדת כתובת של אתר (למשל  www.dwo.co.il) המשתמש מבקש גישה למיקום מסוים שנכתב באמצאות מספרים.

מאחר שלבני האדם עשוי להיות קשה לזכור רצף ארוך של מספרים, פותחו שמות המתחם. שמות המתחם צריכים להיות שמות ייחודיים וקלים לזיהוי, אשר מציינים את הבעלות באתר מסוים.

לפיכך, לא ניתן לקבוע שמות מתחם זהים לשני אתרי אינטרנט נפרדים. כמו בכתובת IP, גם שמות מתחם הינם מופרדים באמצעות נקודות, אך הם נקראים מימין לשמאל.

שמות מתחם מורכבים משנים חלקים: (1) שם מתחם ברמה העליונה (Top Level Domain (TLD)); ו- (2) שם מתחם ברמה השנייה (Second Level Domain).

לדוגמה בכתובת www.dwo.co.il: co.il הוא שם המתחם ברמה העליונה ו-dwo הוא שם המתחם ברמה השנייה.

רישום שם מתחם

בישראל, רשמים מוסמכים הינם גופים העומדים בקריטריונים שנקבעו על ידי איגוד האינטרנט הישראלי. רישום שם מתחם מעניק לבעליו של שם המתחם את הזכות הבלעדית להשתמש בשם המתחם. עם זאת, רישום שם מתחם, כשלעצמו,  אינו מעניק לבעליו של שם המתחם את הזכות הבלעדית להשתמש בשם הרשום כשם המתחם באופן כללי.

רישום שם המתחם מעניק לבעליו של שם המתחם את הזכות למנוע מאחרים לרשום שם מתחם זהה אך לא למנוע מאחרים להשתמש בשם בדרך אחרת.

הגנה על שם מתחם באמצעות רישום סימן מסחר

שם מתחם מבצע בעסקאות מקוונות את אותו תפקיד שמבצע סימן מסחר בעסקאות שאינן מקוונות. סימן מסחר מסמן את הסחורות או השירותים של התאגיד, בעוד ששם מתחם הוא הכתובת של התאגיד באינטרנט והתדמית הווירטואלית של התאגיד.

כמו כן, תאגידים רבים משתמשים בשמות המסחר הרשומים שלהם כשמות מתחם. כך, לצרכנים אשר מכירים את סימן המסחר של התאגיד קל הרבה יותר למצוא את אתר האינטרנט של התאגיד.

הבעלים הרשום של סימן מסחר מקבל את הזכות הבלעדית להשתמש בסימן המסחר שלו לגבי אותן סחורות ו/או שירותים. סימן המסחר משמש על מנת להבחין בין הסחורות ו/או השירותים של עסק מסוים לבין אלה של מתחריו. סימן המורכב משם מתחם עשוי להיות כשיר לרישום כסימן מסחר. שם מתחם מוגן היטב מועיל לרווחיות של העסק.

לכן, מומלץ לרשום את שם המתחם כסימן מסחר.

עם זאת, בדיוק כמו כל סימן מסחר אחר, שם המתחם יירשם כסימן מסחר בלבד שניתן להבחין בין הסחורות ו/או השירותים של עסק אחד מאלה של מתחריו. שם המתחם חייב לשמש כמזהה מקור מהימן של הסחורות ו/או השירותים של עסק מסוים באינטרנט על מנת להירשם כסימן מסחר. שם המתחם חייב להיות ייחודי ושונה משאר סימני המסחר ושמות המתחם המוכרים ברחבי האינטרנט על מנת שלא לגרום להטעיית הלקוחות.

הגנה על שם מתחם שאינו רשום כסימן מסחר (גניבת עין)

כאשר לא קיים לבעל שם המתחם סימן מסחר רשום על שם המתחם, הפעלת העסק של הבעלים תחת שם המתחם, כמו גם מכירת המוצרים ו/או השירותים תחת שם המתחם, עשויה ליצור לבעלים של שם המתחם מוניטין בשם זה. זה עשוי לספק הגנה מסוימת על שם המתחם על ידי שימוש בעוולת "גניבת עין" הקבועה בסעיף 1 לחוק עוולות מסחריות, אך לעיתים קרובות יהיה קשה ויקר יותר להגן על שם המתחם באמצעות עוולת "גניבת עין" מאשר באמצעות רישום סימן מסחר.

הקושי בהגנה על שם מתחם באמצעות עוולת גניבת עין הוא הצורך בהוכחה של מוניטין משמעותי שצבר שם המתחם באופן שהציבור מזהה את שם המתחם עם בעליו.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם