קוונטין טרנטינו ולינקים לתכנים מפרי זכויות יוצרים האם הצבת קישור (לינק) לתוכן מוגן מהווה הפרת זכויות יוצרים?

האם הצבת קישור (לינק) לתוכן מוגן מהווה הפרת זכויות יוצרים? קוונטין טרנטינו מגלה שלא בטוח…
האם אדם או גוף המספק לינק המוביל גולש באינטרנט לתוכן המפר זכויות יוצרים חב כתורם לאותה הפרה? שאלה זו עמדה בפני בית משפט פדרלי בארה"ב. הבמאי זוכה האוסקר קוינטין טרנטינו גילה בינואר השנה שתסריט הסרט החדש שהחל להפיק, The Hateful Eight, דלף אל נחלת הכלל. בעקבות הדליפה, בראיון שהעניק טרנטינו, הודיע כי יבטל את הפקת הסרט, ובעקבות ראיון זה החלו מספר אתרי חדשות לדווח על הסרט החדש ולפרסם נקודות עלילתיות של התסריט החדש, ביניהם אתר החדשות הנודע Gawker.
בפרסום באתר Gawker נכתב שהתסריט ניתן להורדה מאתרי שיתוף הקבצים anonfiles ו-scribd, ואף כלל קישורים לאתרים הללו להורדת התסריט המלא. עוד באותו יום, אתר החדשות The Wrap פרסם נקודות עלילתיות שונות מהתסריט.
ב-27 בינואר 2014 תבע טרנטינו את אתר Gawker ב-U.S. District Court for the Central District of California, בטענה שבכך שאתר Gawker סיפק קישורים לתוכן המפר זכויות יוצרים, תרמו למעשה ההפרה של אתרי שיתוף הקבצים שהעמידו לכלל תוכן המפר זכויות יוצרים.
חשוב לציין, כי במקרים רבים קשה מאוד לתובעים לתבוע ישירות את אתרי שיתוף הקבצים, בין אם בגלל ששרתיהם כלל אינם נמצאים בארה"ב ובין בגלל צעדים הננקטים ע"י אתרים אלו להשיל מעליהם אחריות משפטית ישירה להפרותיהם. בתגובה לכתב התביעה, Gawker ביקשה לדחות את התביעה על הסף מחמת העדר עילה, כלומר מכיוון שהעובדות כפי שתוארו על ידי התובע אינן מקימות לו כל עילה משפטית.
בית המשפט תמך בעמדתו של Gawker ודחה את התביעה על הסף, וקבע כי טרנטינו לא עמד בנטל ההוכחה הדרוש להקמת עילת תביעה בהפרה-תורמת של זכות יוצרים. בית המשפט קבע כי עובדות המקרה כפי שהציגם טרנטינו לא הקימו את הסטנדרט שיש לעמוד בו להוכחת הפרה-תורמת.
בית המשפט קבע, כי על כדי להוכיח טענת "הפרה תורמת" בזכויות יוצרים, על הטוען להראות שהנתבע ידע על ביצוע ההפרה וכן, כי הוא "גרם להפרה, סייע לה או תרם תרומה מהותית למעשה ההפרה". בית המשפט קבע כי טרנטינו ראשית כלל לא הצליח להוכיח מעשה הפרה, כיוון שלא הצביע על גורם יחיד שהכין עותק לא חוקי של התסריט. לכן, משלא הצליח להצביע על מעשה הפרה, ממילא לא יכולה לעמוד טענת הפרה תורמת. אף אם היה מצליח להצביע על מעוול יחיד שביצע את ההפרה, הרי שלא הוכיח כי Gawker "גרם, סייע או תרם תרומה מהותית למעשה ההפרה".
בית המשפט נתן לטרנטינו הזדמנות לתקן את תביעתו וב-1 במאי אכן עשה זאת וטען כי אתר Gawker בעצמו הוריד והעתיק את התסריט באופן בלתי חוקי. אולם, באופן מפתיע, שישה ימים בלבד לאחר הגשת כתב התביעה המתוקן, משך טרנטינו את התביעה וסיים, לפחות לעת עתה, את הסכסוך המשפטי.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם