פסקי דין בעולם הווירטואלי

כעניין שבחוק, פסקי דין ניתנים בכתב ונחתמים בידי השופטים. בישראל, לדוגמה, מורה תקנה 190(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, כי "בתום הדיון בכל הליך, או לאחר מכן, בהקדם ככל האפשר לפי הנסיבות, ייתן בית המשפט פסק דין או החלטה אחרת, לפי העניין; ההחלטה תהיה בכתב ותיחתם בידי השופטים שישבו לדין".

השפעת עידן האינטרנט הובילה לדרכים נוספות אשר מנסות לייעל את ההליך, ואשר בשלב זה אינן מעוגנות בחוק, ולפיכך יש ללוות אותן בפסק דין מחייב, כתוב וחתום. להלן דוגמה המובאת מתוך מאמרו של עו"ד חיים רביה: השופט דיוויד א. בייקר, מבית המשפט באורלנדו, פלורידה[i],[ii], היה החלוץ. הוא מסר לצדדים פסק דין על גבי דיסקט של מחשב והציגו באינטרנט, כאשר בהצגתו וכתיבתו של פסק הדין נעשה שימוש ביכולות המובנות של עולם האינטרנט ומעבדי התמלילים. בכך, הוא אפשר דרך נוספת של פרסום לפסק הדין של בית המשפט. שימוש בטכנולוגיה זו, מקל על הקורא של פסק הדין, למצוא את פסק הדין ולהתמצא בתוכו ע"י יכולות החיפוש הבסיסיות של הדפדפן ושל מעבד התמלילים. בימנו ניתן אף לתרגם את פסק הדין באמצעות תוכנות שונות, ללא מאמץ רב. היתרון והנוחות ברורים מאליהם, שכן אין צורך לטרוח בדפדוף בכרכי אסמכתאות אחדים בעת קריאת פסק הדין.

יש לציין כי אין חדש תחת השמש, אתרים רבים ותוכנות שונות המאפשרים יכולות דומות, קיימים מזה שנים. החידוש, טמון בפתיחות שמגלה ביהמ"ש כלפי הטכנולוגיה. לחליפין, מעצם כך שמזה זמן רב קיימים מאגרי מידע של פסקי דין באינטרנט, סיפור זה מצביע על כך שבית המשפט צועד מספר צעדים מאחורי ההתקדמות הטכנולוגית, שהאינטרנט מביא עמו.

פסק הדין הוצב באתר של שופטי השלום (Magistrate Judges) בארצות הברית[iii], ושם ניתן לעיין בו. בראש העמוד מובלטת העובדה כי לראשונה נעשה שימוש בהיפרטקסט בהחלטה משפטית, והקוראים מוזמנים לשלוח את תגובותיהם בדואר אלקטרוני לכבוד השופט בייקר. הערת השוליים הראשונה מבהירה כי ההחלטה ניתנה סימולטאנית הן על גבי נייר והן באמצעים אלקטרוניים. וכמובן ניתנה גם גרסה החתומה והיא הגרסה הרשמית היחידה של ההחלטה. הגרסה האלקטרונית נמסרת כדי לתת עומק נוסף לאסמכתאות, וכאב טיפוס להחלטות אלקטרוניות עתידיות. עותק מן ההחלטה יוצב גם ברשת התקשורת הדיגיטאלית של המערכת המשפטית בארה"ב.

[1] Casio, Inc., v. C.L.I.C. Electronics International, Inc

[2] http://www.law.co.il/text/courts_txt.htm

[3] http://www.fedjudge.org

לשאלות ביחס למאמר צרו אתנו קשר:

דרורי-וירז'נסקי-אורלנד, עורכי דין:

טל': 03-6005572

פקס': 03-6005531

דוא"ל: office@dwo.co.il

למידע נוסף על דיני אינטרנט ומחשבים במשרדנו ראו את המאמר בקישור זה.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם