בקשה לביטול הסימן "Excel" בטענת העדר שימוש Seal Trademarks Pty נ' סיטי ווש (התנגדות לרישום סימן מסחר מס' 144016)

בקשה לביטול סימן מסחר  "Excel" שהוגשה על ידי חברת Seal Trademarks Pty (מבקשת הביטול) כנגד חברת סיטי ווש (בעלת הסימן). הבקשה נדונה ברשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר, בפני יערה שושני כספי, פוסקת בקניין רוחני.

עובדות: חברת Seal Trademarks Pty Ltd הגישה בקשה לביטול סימן המסחר "Excel" אשר בבעלות חברת סיטי ווש בע"מ, בטענה כי לא נעשה שימוש בסימן במשך שלוש שנים שקדמו למועד הגשת הבקשה לביטולו.

תוצאות ההליךהבקשה נדחתה, נפסק כי בעלת הסימן עשתה שימוש רציף ועקבי בסימן המסחר הרשום Excel בתקופה הרלבנטית.

מבקשת הביטול תישא בהוצאות בעלת הסימן ושכר טרחת עורכי דינה בסכום כולל של 30,000 ₪.

נקודות מרכזיות שנדונו בהליך:

ביטול סימן מסחר בשל אי שימוש

הוראת סעיף 41 (א) לפקודת סימני המסחר הינה כדלקמן:

 "…רשאי כל אדם מעוניין להגיש בקשה לביטול רישומו של סימן מסחר על יסוד הנימוק שלא הייתה כוונה בתום לב להשתמש בסימן המסחר שלגביהם הוא רשום ושלמעשה לא היה ששימוש בתום לב בסימן המסחר בקשר לטובין לגביהם הוא רשום או לא היה שימוש כאמור תוך שלוש שנים שקדמו לבקשת הביטול"

נטל ההוכחה כי בעל הסימן נמנע מעשות כל שימוש בסימן המסחר מוטל כל כולו על כתפי מבקש הביטול. נטל זה נודד מבעל דין אחד למשנהו: על מבקש הביטול להביא ראיה ראשונית באשר לאי שימוש בסימן המסחר הרשום. במידה ויוכרע כי זו עוברת את המשוכה הנדרשת, יעבור הנטל הראייתי לבעל הסימן לסתור מחד את ראיות מבקש הביטול ומאידך להביא ראיה כי אכן עשה שימוש בסימנו הרשום.

נפסק כי מראיות מבקשת הביטול עצמה עלה כי בעלת הסימן עשתה שימוש בסימן בשלשלת השנים האחרונות וכי דברים שנכתבו בדוח חקירה מטעם מבקשת הביטול עומדים בסתירה גמורה לעדותו של העד מטעם מבקשת הביטול, ל מר גלייברמן, אשר טען כי לא נעשה שימוש בסימן ודי בכך כדי לדחות את הבקשה כולה. עם זאת, למעלה מן הנדרש יצוין כי גם בעלת הסימן הוכיחה כי עשתה שימוש בסימנה הרשום במשך התקופה הרלבנטית.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם