בקרוב: בית המשפט המאוחד לפטנטים באירופה ומערכת הפטנט המאוחד

בקרוב יחולו שני שינויים חשובים במערכת הפטנטים האירופאית – הקמת בית המשפט המאוחד לפטנטים באירופה (Unified Patent Court (UPC)) ומערכת פטנט אירופאי מאוחד (Unitary Patent). לאחר מכשולים רבים שעמדו בפני הקמתם, ה-UPC ומערכת הפטנט האירופאי המאוחד צפויים להתחיל לפעול לקראת סוף שנת 2022. השלב האחרון של בניית ה-UPC, הפרוטוקול על היישום הזמני של הסכם ה-UPC (PAP), יכנס לתוקף ב-19 בינואר 2023.

על פי התוכנית המקורית, ה-UPC היה צריך לקום כבר בשנת 2017. הפרויקט נדחה בעקבות שני הליכים בפני בית המשפט החוקתי הגרמני שהטיל ספק בהתאמה של ה-UPC לחוקה הגרמנית. בחודש מרץ 2020, בית המשפט החוקתי הגרמני קבע שהיישום הגרמני של ה-UPC אינו חוקתי (הוא הועבר ללא הרוב הדרוש). עם זאת, המחלוקת תוקנה, וב-9 ליולי 2021 בית המשפט החוקתי דחה שתי בקשות לצו מניעה מקדמי נגד החוקים הגרמניים המאשרים את הסכם ה-UPC.

ה-UPC יגרור שינויים גדולים עבור בעלי פטנטים אירופאיים המבקשים לאכוף את זכויותיהם. הפטנט המאוחד (Unitary Patent) וה-UPC יציעו למשתמשי מערכת הפטנטים אפשרות חסכונית יותר להגנה על פטנטים ויישוב סכסוכים בנושאי פטנטים ברחבי האיחוד האירופאי.

הפטנט האירופאי הנוכחי – המצב כיום

כיום, ממציא יכול להגן על האמצאה שלו באירופה באמצעות פטנט לאומי או פטנט אירופאי. ה-EPO בוחן את הבקשות לפטנט אירופאי באופן מרוכז, וחוסך לממציאים הוצאות של בקשות מקבילות בכל מדינה ומדינה החברה ב EPO, תוך הבטחת איכות גבוהה של הפטנטים המוענקים.

נזכיר כי בארגון ה EPO חברות 38 המדינות הבאות: 27 המדינות החברות באיחוד האירופי: גרמניה, אוסטריה, בלגיה, בולגריה, קפריסין, דנמרק, סלובקיה, סלובניה, ספרד, קרואטיה, אסטוניה, פינלנד, צרפת, יוון, הולנד, הונגריה , אירלנד, איטליה, לטביה, ליטא, לוקסמבורג, מלטה, פולין, פורטוגל, רומניה, צ'כיה ושוודיה. בנוסף, המדינות הבאות מהוות גם חלק מארגון הפטנטים האירופי (מדינות EPO): שוויץ, מונקו, הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה, נורבגיה, טורקיה, אלבניה, בוסניה והרצגובינה, סרביה, מונטנגרו ובריטניה.

כך שכיום, הגשה של פטנט אירופאי כוללת הגשה אפשרית לכלל מדינות אלו.

לאחר בחינת הפטנט האירופאי במסגרת ה EPO וקיבולו, יש לבצע ולידציה בנפרד בכל מדינה חברה ב-EPO שבה מתבקשת הגנת הפטנט, בהתאם לדיני הפטנטים הלאומיים שלה. זה עשוי להיות הליך מאוד יקר ומסובך. דרישות הולידציה משתנות בין מדינה למדינה ועשויות להוביל להוצאות (ישירות או עקיפות) גבוהות, כולל הוצאות תרגום, אגרות ולידציה ועלויות ייצוג כגון שכר טרחת עורך דין שנגבה עבור ניהול הפטנט. העלויות הללו עשויות להיות ניכרות ותלויות במספר המדינות שבהן בעל הפטנט מעוניין לבצע ולידציה ביחס לפטנט האירופאי.

הפטנט האירופאי הנוכחי ימשיך להתקיים כרגיל, כאלטרנטיבה לפטנט האירופאי המאוחד. כמו כן, ניתן יהיה להגיש פטנט לאומי יחיד במדינה המתאימה בכל עת, כאלטרנטיבה נוספת.

מערכת הפטנט המאוחד באיחוד האירופאי

פטנטים מאוחדים (Unitary Patents) יאפשרו קבלת הגנת פטנט ב 25 מדינות החברות באיחוד האירופאי באמצעות הגשה של בקשה יחידה ל- EPO, ויהפכו את הליך רישום הפטנט לפשוט וחסכוני יותר. הפטנט המאוחד יהיה בעל השפעה אחידה בכל האיחוד האירופאי למעט בספרד, פולין, צ'כיה, הונגריה וקרואטיה. גם בריטניה אינה חתומה על הסכם ה-UPC ולא תהיה חלק ממערכת הפטנט המאוחד.

קרי, הבדל מרכזי אחד בין בין פטנט אירופאי לפטנט מאוחד, הוא שפטנט מאוחד כולל הגשה רק למדינות האיחוד האירופאי ואילו פטנט אירופאי כולל הגשה לכלל מדינות שחברות ב EPO.

לפטנט האירופאי המאוחד יהיה היקף בלעדי במדינות האיחוד האירופאי, והוא יציע הגנה אחידה בהיקף זה ללא צורך בולידציה בכל מדינה ומדינה – בדומה לסימן מסחר שנרשם באיחוד האירופאי במסגרת ה EUIPO.

פטנטים מאוחדים יהיו כפופים לסמכות השיפוט של בית המשפט המאוחד לפטנטים – ה UPC ובעלי הפטנטים יוכלו לאכוף את הפטנטים המאוחדים בכל המדינות החברות שאישרו את ההסכם באופן מרוכז, במקום בכל מדינה בה הפטנט הופר בנפרד. כמו כן, ניתן יהיה גם לתקוף ולבטל את הפטנט באופן מרוכז.

הפטנטים המאוחדים יסירו את הצורך בהליכי אימות יקרים ומורכבים:

א. ה-EPO יתפקד כארגון הנותן מענה מלא במקום אחד, ויאפשר רישום פשוט של הפטנט המאוחד.

ב. לא יהיה צורך בתשלום אגרות עבור הגשת ובחינת הבקשה לרישום הפטנט מאוחד.

ג. לא יהיה צורך בתרגומים שלאחר ההענקה לאחר תקופת מעבר של שש שנים. במהלך תקופה זו יידרש תרגום למידע בלבד ולא תהיה לו כל השפעה משפטית.

ד. עבור חברות קטנות ובינוניות המבוססות באיחוד האירופאי, בני אדם, ארגונים ללא מטרות רווח, אוניברסיטאות וארגוני מחקר ציבוריים, תוקם תוכנית פיצויים חדשה שתכסה עלויות הקשורות לתרגום בקשת הפטנט אם היא הוגשה בשפה רשמית של האיחוד האירופאי שאינה אנגלית, צרפתית או גרמנית. הם ישלמו סכום חד פעמי של 500 יורו כאשר הפטנט המאוחד שלהם יירשם.

ה. הפטנטים המאוחדים לא יהיו כפופים למערכת אגרות החידוש המקוטעת הקיימת כיום: יהיה הליך אחד בלבד, מטבע אחד ודדליין אחד ולא תהיה חובה להשתמש בנציג.

ו. דמי החידוש שנקבעו הינם מאוד אטרקטיביים במיוחד בעשר שנים הראשונות, תקופת החיים הממוצעת של הפטנט האירופאי. כמו כן, המבקשים יחסכו בעלויות עקיפות. ככל שהפטנט האירופאי יאומת במדינות רבות יותר, כך יגדל החיסכון בעלויות.

ז. כל האדמיניסטרציה שלאחר ההענקה תטופל באופן מרוכז על ידי ה-EPO, מה שיפחית עוד יותר את העלויות ואת עומס העבודה הניהולי.

ח. הרישום המקוון יכלול מידע לגבי הסטטוס המשפטי הנוגע לפטנטים המאוחדים, בעיקר על רישיונות והעברות. זה גם יעזור לטפח העברת טכנולוגיה והשקעה בחדשנות.

ט. פטנטים מאוחדים יעניקו הגנה באמת אחידה מכיוון שדיני הפטנטים המהותיים המסדירים את היקף ומגבלות של הזכויות והתרופות הזמינות במקרים של הפרה הותאמו בהכם ה-UPC.

הערכאות השיפוטיות הקיימות כיום לפטנטים באירופה

כיום, בתי משפט לאומיים מחליטים בענייני הפרתם ותוקפם של פטנטים אירופאיים. בפועל, מצב זה יכול להוביל לקשיים כאשר בעל הפטנט מעוניין לאכוף את הפטנט האירופאי שלו במספר מדינות או כאשר צד שלישי מעוניין לבטל פטנט אירופאי. התדיינות משפטית במספר גדול של מדינות הינה יקרה וקיים סיכון להחלטות שונות ונוגדות והיעדר וודאות משפטית.

בית המשפט המאוחד לפטנטים (ה-UPC)

ה-UPC הינו בית משפט בינלאומי שהוקם על ידי המדינות החברות באיחוד האירופאי על מנת לטפל בתוקפם ובהפרתם של פטנטים מאוחדים ופטנטים אירופיים, ועל מנת לשים קץ להתדיינויות מקבילות יקרות ולהגביר את הוודאות המשפטית. הסכם UPC יביא לכך שבעתיד מספר רב של תיקי פטנטים ידונו בערכאות ה-UPC במקום בבתי המשפט הלאומיים הרגילים.

מבנה ה-UPC

ה-UPC מורכב מערכאה ראשונה, בית משפט לערעורים ורשם. הערכאה הראשונה תהיה מורכבת מחטיבה מרכזית (אשר תשב בפריז עם אגף במינכן) וכמה חטיבות מקומיות ואזוריות. בית המשפט לערעורים ימוקם בלוקסמבורג.

בנוסף, הסכם ה-UPC קובע כי יוקמו מרכז בוררות וגישור פטנטים ומרכז הדרכה.

סמכויות ה-UPC

ה-UPC הינו בית משפט משותף למדינות החברות ובכך חלק ממערכת המשפט שלהן. מדינה חברה היא מדינה החברה באיחוד האירופאי אשר אישרה את הסכם ה-UPC.

ל-UPC תהיה סמכות בלעדית במדינות החברות לגבי פטנטים אירופאים ופטנטים אירופאים מאוחדים. הסמכות הבלעדית בכל הנוגע לפטנטים האירופאים תהיה כפופה לחריגים במהלך תקופת מעבר של שבע שנים. פסיקותיו של ה-UPC יחולו בכל המדינות החברות אשר אישרו את הסכם ה-UPC.

תפקידיו ומטרותיו של ה-UPC

א. להקים פורום אפקטיבי לאכיפה ולערעור על פטנטים באירופה.

ב. לסיים את הצורך בהתדיינות משפטית במדינות שונות.

ג. להגביר את הוודאות המשפטית באמצעות פסיקה הרמונית בתחום של הפרת פטנטים ותוקף פטנטים.

ד. לספק הליכים שיפוטיים פשוטים, מהירים ויעילים יותר.

ה. ליצור דיני פטנטים מהותיים הרמוניים בנוגע להיקף ומגבלות הזכויות המוענקות וכן בנוגע לסעדים במקרים של הפרה.

יתרונות ה-UPC

ה-UPC יספק מסגרת טובה יותר לכל הצדדים המעורבים בהתדיינות משפטית הקשורה לפטנטים באירופה. העלויות יופחתו מכיוון שהצדדים לא יצטרכו לעסוק בהליכי פטנט מקבילים במדינות חברות שונות. ככל שה-UPC יפתח פסיקה אירופאית, ייפסקו החלטות השונות של בתי המשפט הלאומיים השונים בנוגע להפרתו ותוקפו של אותו פטנט, ובכך תגבר הוודאות המשפטית עבור כל המשתמשים.

עם הזמן, תקום מערכת התדיינות פטנטים יעילה ומאוזנת יותר אשר תאפשר: עבור בעלי הפטנטים, ה-UPC יציע אכיפה טובה יותר של פטנטים תקפים, על ידי החלטות התקפות בכל אירופה, צווי מניעה וסעדים; עבור צדדים שלישיים והציבור, ה-UPC יספק פעולת ביטוי מרכזית, נפרדת מהליך ההתנגדות של ה-EPO, בכל עת במהלך חיי הפטנט.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם