הליך שנדון בבית המשפט העליון של נורבגיה בפני הרשם Emmanuel Coulon ובפני השופט Savvas Papasavvas. ביום 2.6.20 ניתן פסק הדין בתיק.
הצדדים: המערער: Henrik Huseby המשיבה: Apple Inc.
עובדות: המערער מפעיל חנות קטנה אשר פעילותה כוללת ביצוע תיקונים לסמארטפונים של אפל והחלפת מסכי אייפון שבורים.
שירותי המכס בשדה התעופה באוסלו תפסו חבילה מסין עם מסכי טלפון נייד אשר לא יוצרו על-ידי אפל אך למרות זאת נשאו את הלוגו של אפל, הלוגו של אפל כוסה באמצעות מרקר.
אפל דרשה את השמדת המוצרים בטענה כי המדובר במוצרים מזויפים, המערער סירב לשתף פעולה. אפל הגישה תביעה נגד החנות בגין הפרת סימן המסחר שלה.
תוצאות ההליך: הערעור נדחה. נקבע כי ייבוא של מסכי טלפון נייד, אשר הודבק עליהם שלא כדין סימן המסחר של אפל המכוסה באמצעות מרקר, מהווה הפרה של סימן המסחר של אפל לפי חוק סימני המסחר הנורבגי. המערער ישלם לאפל פיצוי על סך 247,500 NOK (כ 100,000 ש"ח).
נקודות מרכזיות שנדונו בהליך:
הפרת סימן מסחר
הפרת סימן מסחר מתרחשת כאשר נעשה שימוש בסימן המסחר למטרות תעשייה או מסחר ללא הסכמתו של בעל הסימן.
נקבע כי המערער לא קיבל את הסכמתה של אפל להשתמש בסימן ושהייבוא נעשה למטרות מסחריות.
נשאלת השאלה האם נעשה שימוש בסימן המסחר של אפל?
נפסק כי ייבוא של מוצר לא מקורי עם סימן מסחר שהודבק עליו שלא כדין מהווה שימוש לא חוקי על-פי חוק סימני המסחר הנורבגי. זה מתייחס לזיוף סימני מסחר, ושוכן בלב ההגנה על סימני מסחר. ההפרה מזכה את בעל הסימן בנקיטת פעולות מהירות. בעל הסימן אינו צריך לחכות עד שהמוצר יימכר.
על-מנת לקבוע הפרת סימן מסחר, נדרש שהשימוש ישפיע על האינטרסים של הבעלים.
זיהוי כזה חייב להיות מותאם לדפוס המסחר של המוצר הרלוונטי.
כיסוי הסימן לעומת הסרת הסימן
בית המשפט העליון בנורבגיה התייחס להחלטת ה-ECJ בעניין מיצובישי (ECJ, C-129/17). נקבע כי "שימוש" בסימן מסחר לפי החוק הנורבגי, זהה לדרישה המקבילה בחוק סימני המסחר של האיחוד האירופי.
הכיסוי עצמו אינו מונע את הסיכון לפגיעה בתפקודי הסימן המסחרי, מכיוון שהמרקר עשוי להיות מוסר. בית המשפט העליון בנורבגיה קבע, בכל הנוגע למסכים של אפל, כי ההגנה על סימני מסחר לא יכולה להיות חלשה יותר במצב שבו סימן המסחר הוסתר או כוסה מאשר במצב שבו סימן המסחר הוסר לצמיתות (כמו בעניין מיצובישי).
ישנה אפשרות לפגיעה בתפקודי סימן המסחר גם אם הסימון אינו מוסר. המסכים נראים זהים למסכים המקוריים של אפל, והסימון מופיע בדיוק היכן שהלוגו של אפל מופיע על המסכים המקוריים. הכיסוי, אשר הינו נראה לעין, עשוי ליצור בלבול בנוגע למקור המוצר. ייתכן שיהיה לא ברור האם מדובר במסך מקורי או בזיוף. זה עלול ליצור סיכון לפגיעה בתפקודי הסימן.