בקשה לרישום סימן מסחר תלת ממדי על בקבוק Energy Brands - הליך חד צדדי בבקשה לרישום סימן מסחר 217460 (נבו, 29.1.2014)

בקשה לרישום סימן מסחר תלת ממדי VitaminWater שהוגשה על ידי חברת Energy Brands לגבי בקבוק בסוג 32, בגין משקאות לא אלכוהוליים. ההליך נדון ברשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר, בפני אסא קלינג, רשם סימני המסחר. ביום 29.1.2014  ניתנה ההחלטה בתיק.
העובדות: בקשה לרישום דמות תלת-מימדית של בקבוק כסימן המסחר. מחלקת סימני המסחר סירבה לרשום את הסימן, בנימוק כי "הסימן המבוקש הוא סימן תלת-ממדי של מיכל עבור הטובין המבוקשים".
תוצאות ההליך: הבקשה לרישום סימן המסחר נדחית.
נקודות מרכזיות שנדונו בהליך:

סימני מסחר תלת ממדיים

סימני מסחר תלת ממדיים נחלקים לשלוש קבוצות עיקריות, והן: סימנים המהווים את המוצר עצמו, סימנים המהווים את אריזת המוצר וסימנים אשר אינם קשורים למוצר כלל, בין אם הם מחוברים אליו ובאין אם נפרדים ממנו (ר' ע"א 11487/03 August Storck KG נ' אלפא אינטואיט מוצרי מזון בע"מ, (פורסם בנבו, 23.03.2008)). בעניין ע"א 3776/06 עין גדי קוסמטיקס נ' רשם הפטנטים, פורסם באתר נבו (2008) (להלן: "עניין עין גדי") הוראות הפקודה באשר לכשירות רישום סימני מסחר אינם קובעים כללים נפרדים לגבי רישום סימני מסחר תלת ממדיים. בכלל זה נמנית גם שאלת האופי המבחין כדרישת סעיף 8(א), לגביה קבע בית המשפט העליון בעניין טופיפי שלגבי מוצר לא יכול שיהיה אופי מבחין אינהרנטי אך לא קבע מסמרות אלה באשר לכשירות צורת אריזה.
נפסק כי צורתו של הבקבוק המבוקש לרישום חסר ייחוד. רבים בקבוקי השתיה הקלה הדומים בצורתם. אין זה ראוי להפקיע מציבור העוסקים בתחום המשקאות צורה מקובלת בשוק אשר לא יהיה בה לתרום להבחנה בין טובין של יצרן אחד למשנהו.

אופי מבחין אינהרנטי

נפסק כי אין בעיצוב התווית על גבי הבקבוק יחד עם הכיתוב של החלק המילולי של הסימן "vitaminwater", כדי לשנות מהחוזי הכולל של הבקבוק ולהביא לקיומו של אופי מבחין. אין ייחוד מבדל בכיתוב האנכי אשר לכשעצמו אינו אלא מתאר את המוצר. כך גם אין בהוספת רצועה אפורה הסובבת את הבקבוק בכשליש מגובהו לשנות מהדבר.
על כן נפסק כי אין אופי מבחין אינהרנטי בסימן המבוקש.

אופי מבחין נרכש

המבקשת טענה כי לסימן אופי מבחין נרכש כאמור בדרישות סעיף 8(ב) לפקודה.
כדי להכריע בשאלת רכישתו של אופי מבחין, יש לבחון את תקופת השימוש בסימן, מידת הפרסום לה זכה והמאמץ שהשקיע בעל הסימן ביצירת קשר בין המוצר ליצרן. ככלל מבחנים אלה מתייחסים ליצרן הישראלי.
בענייננו נפסק כי אין מידע ממנו ניתן ללמוד על רכישתו של אופי מבחין בישראל. ככלל, לצרכי הוכחת אופי מבחין עלי להידרש לשאלת רכישת אופי מבחין להיותו נרכש בישראל.
אמנם הציבור הישראלי חשוף למסעות שיווק גלובליים וייתכן כי היה מקום ליתן לה משקל כלשהו, ברם הדברים נטענו בעלמא. משכלל ועיקר ראיות המבקשת מתייחסות לפרסומים שנעשו מחוץ לישראל ואין בידי תחילתה של ראיה לקשר בינם ובין הציבור בישראל. על כן נפסק כי המבקשת לא הראתה יסוד לרכישתו של אופי מבחין לסימן המבוקש בישראל.

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם