סימן מסחרי מוצלח הוא נדבך קריטי בבניית מותג חזק. הוא מבדיל אתכם מהמתחרים שלכם, מעניק לכם נוכחות בשוק ויוצר רושם ראשוני חיובי. לעומת זאת, בחירת שם חלש עלולה לפגוע בכם משמעותית לאור ההגנה החלשה שמעניק סימן חלש. התהליך אמנם נראה מורכב, אך בעזרת המדריך הזה תלמדו כיצד לבחור שם חזק המקבל הגנה חזקה על פי חוק.
שלבים בבחירת שם מסחרי:
שלב א – פיתוח רשימת מועמדים:
ראשית יש לפתח רשימה של שמות פוטנציאליים. בבחירת השמות, חשוב לקחת בחשבון את חוזקם ועוצמת ההבחנה שלהם (הייחודיות) – ככל שהשם ייחודי ופחות תיאורי, כך קל יותר יהיה לרשום אותו ולהגן עליו.
סימני מסחר מתחלקים לפי ספקטרום של חוזק ועוצמת הבחנה:
שמות שרירותיים: אלו הם השמות החזקים ביותר. דוגמאות: מקדונלד'ס ביחס לאוכל או ריבוק ביחס לנעלים. הם אינם בעלי משמעות מילונית כלשהי ביחס למוצרים או השירותים שהסימן מסמן. הם עשויים להיות בתחילה קשים יותר לזכירה, עם זאת, הם מאפשרים לכם ליצור קשר חזק וחיובי בין המותג למוצרים או השירותים שלכם.
סימן מסחר מרמז: בסימנים אלה קיים מרכיב הרומז על הטובין או השירותים המוצעים לצרכן, אך עדיין על מנת לעשות את הקישור הקוגניטיבי בין הסימן למוצר או השירות, על הצרכן לעשות מהלך מחשבתי מסוים בכדי להבחין ב"רמז" המסתתר. סוג זה של סימן מסחר יקבל אף הוא הגנה טובה. דוגמאות: פלאפון למכשירים סלולריים או KITCHENAID למכשירי מטבח.
סימן מסחר מתאר: כעיקרון, סימן מסחר זה יהא פסול לרישום, זאת בשל העובדה כי הצרכן אשר יבחין בסימן יקשר מיד בינו לבין אופי הטובין אותם הסימן מייצג. עם זאת, יש לציין כי אם יצליח מבקש הסימן להוכיח לרשם כי הסימן רכש אופי מבחין עקב השימוש שנעשה בו, כי אז ייתכן שהסימן יהא כשר לרישום. דוגמאות: AMERICAN AIRLINES ביחס לתעופה, או בזק ביחס לתקשורת.
סימן מסחר גנרי: סימנים מסוג זה הינם סימני מסחר אשר אינם כשרים להגנה מכוח דיני סימני המסחר. המדובר בסימנים השגורים בפי כל ולמעשה חסרי כל אופי מבחין. כך, מגדל תפוחים לא יהיה יכול לרשום את הסימן Apple כסימן מסחר (בניגוד לחברת מחשבים המבקשת את רישום הסימן לתיאור מוצרי מחשב – במקרה זה המדובר בסימן ייחודי ומקורי), שכן אחרת תימנע האפשרות משאר הסוחרים בתפוחים לעשות שימוש בסימן המהווה את הטובין הלכה למעשה.
סיכום ביניים: כלל יסוד – ככל שהסימן הוא יותר שרירותי כך יהיה יותר קל להגן עליו וכאשר נרשום אותו הוא יתן הגנה חזקה יותר.
ממה להימנע בבחירת סימן מסחר?
אין טעם להשקיע בסימן מסחר שלא ניתן לרשום. רישום הסימן מגן עליו מפני מתחרים, מבטיח את זכויות הקניין שלכם בו ומקל על אכיפת זכויותיכם מול מתחזים. כפי שתראו בהמשך, מילים מסוימות הן מלכתחילה בחירות גרועות כסימני מסחר מכיוון שאינן ניתנות לרישום.
הימנע משמות משפחה: שמות משפחה אינם ניתנים לרישום כסימני מסחר.
הימנע מסימנים מטעים: סימן מסחר הדומה באופן מטעה לסימן מסחר רשום אחר לא ניתן לרישום.
הימנע ממילים מתארות או גנריות: מילים המתארות את טיב או איכות הסחורות או השירותים הנמכרים תחת הסימן אינן ניתנות לרישום.
בחירת סימנים מעוצבים או מילוליים?
לרוב, אנו חושבים על סימני מסחר כמילים או ביטויים, כמו "קוקה קולה" או "פייסבוק". אך למעשה, סימן מסחר יכול להיות גם אלמנט עיצובי, כמו לוגו או סמל, כמו התפוח של אפל או הציפור של טוויטר.
סימני מסחר מילוליים: סימני מסחר מילוליים הם מילים או ביטויים המשמשים לזיהוי מוצר או שירות. הם הדרך הנפוצה ביותר ליצור סימן מסחר, והם קלים יחסית לזכירה ולשימוש. יתרון נוסף של סימני מסחר מילוליים הוא שהם ניתנים לתרגום בקלות לשפות שונות.
עם זאת, חשוב לציין שסימני מסחר מילוליים עלולים להיות קשים יותר לרישום ולהגנה, מכיוון שקשה יותר להוכיח שהם ייחודיים. בנוסף, סימני מסחר מילוליים עלולים להיות פגיעים יותר לחיקוי, מכיוון שקל יותר להעתיק מילים או ביטויים.
סימני מסחר מעוצבים: סימני מסחר מעוצבים הם אלמנטים חזותיים המשמשים לזיהוי מוצר או שירות. הם יכולים להיות לוגואים, סמלים, תמונות או עיצובים אחרים. סימני מסחר מעוצבים יכולים להיות דרך חזקה וזכירה ליצור זהות מותגית, מכיוון שהם יכולים לתקשר את הערכים והרגשות בצורה שאינה אפשרית באמצעות מילים בלבד.
יתרון נוסף של סימני מסחר מעוצבים הוא שהם יכולים להיות קלים יותר לרישום ולהגנה, מכיוון שהם ייחודיים יותר מאשר סימני מסחר מילוליים. בנוסף, סימני מסחר מעוצבים עלולים להיות פחות פגיעים לחיקוי, מכיוון שקשה יותר להעתיק עיצוב בצורה מדויקת.
שלב ב – בדיקת זמינות השם:
לאחר שפיתחתם רשימת שמות מועמדים, מומלץ לבצע בדיקות זמינות מקיפות כדי לוודא שאף גורם אחר אינו משתמש באותו שם או בשם דומה שעלול ליצור בלבול. בדיקות אלו צריכות להתבצע בשלב מוקדם בתהליך בחירת השם, על מנת למנוע הפתעות ועלויות מיותרות בהמשך.
יש לבצע את הבדיקות בכל מדינה או אזור שבהם אתם מתכננים להשתמש בסימן המסחרי. ניתן לבצע חיפושים עצמאיים במאגרי מידע מקוונים הזמינים לציבור במדינות רבות. עם זאת, מומלץ בחום לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בסימני מסחר בכל מדינה רלוונטית. עורך דין יוכל לבצע בדיקות מעמיקות יותר ולוודא שהשם אכן זמין לרישום ולהגנה.
שלב ג – גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון:
בנוסף לחוזק השם ולזמינותו, ישנם גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון בבחירת שם מסחרי:
קליטה והבנה: השם צריך להיות קל לקריאה, כתיבה והגייה בכל מדינה רלוונטית. הימנעו משימוש במילים מורכבות או בעלות משמעות כפולה שעשויה להתפרש באופן שגוי.
משמעות ותדמית: ודאו שהשם אינו נושא משמעות שלילית או לא הולמת בשום שפה או תרבות רלוונטית. בחרו שם שיוצר תדמית חיובית ותואם את המותג ואת הערכים שלכם.
זמינות שם דומיין: ודאו ששמות הדומיין הרצויים לכם, הן באנגלית והן בשפות רלוונטיות אחרות, זמינים לרישום. נוכחות מקוונת חזקה חשובה מאוד להצלחת המותג שלכם.
ייעוץ מקצועי: מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקצועי המתמחה בסימני מסחר לאורך כל תהליך בחירת השם. עורך דין יוכל להנחות אתכם בבחירה נכונה, לסייע לכם בבדיקות הזמינות, ולנהל את תהליך הרישום וההגנה על סימן המסחר שלכם.
שלב ד – רישום והגנה על סימן המסחר:
לאחר שבחרתם שם חזק, זמין ומתאים, הגיע הזמן לרשום אותו ולהגן עליו. תהליך הרישום משתנה ממדינה למדינה, אך באופן כללי הוא כרוך בהגשת בקשה רשמית לרשויות המוסמכות ותשלום אגרת רישום.
רישום סימן מסחר מעניק לכם זכויות בלעדיות בשימוש בשם במדינה הרלוונטית. משמעות הדבר היא שתוכלו למנוע מאחרים להשתמש בשם דומה שעלול ליצור בלבול אצל צרכנים.
חשוב לציין שגם לאחר רישום סימן מסחר, יש לנקוט בצעדים פעילים כדי להגן עליו. משמעות הדבר היא ניטור השימוש בשם על ידי גורמים אחרים, אכיפת זכויותיכם במקרה של הפרה, ועמידה בדרישות החוק בכל מדינה רלוונטית.
בחירת שם מסחרי היא תהליך חשוב הדורש מחשבה רבה ותכנון קפדני. על ידי ביצוע השלבים המפורטים במדריך זה, תגדילו משמעותית את הסיכויים לבחור שם חזק ומוגן, שיהווה נכס יקר ערך עבור המותג שלכם.
למידע נוסף ראו: