הגנת הפטנט על מערכת Nemesis של המשחק Middle-earth: Shadow of Mordor איך מגנים בפטנט על פיצרים במשחק מחשב

בחודש פברואר 2021, משרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) העניק לחברת Warner Brothers Interactive Entertainment’s (Warner) פטנט אמריקאי על מערכת nemesis המיושמת במשחקי המחשב Middle Earth: Shadow of Mordor ו- Middle Earth: Shadow of War (פטנט אמריקאי מס' 10,926,179).

במאמר זה נסביר מהו פטנט, כיצד הוא מגן על משחקי מחשב ומהו המונופול של הפטנט שניתן לחברת Warner Brothers.

הגנת דיני פטנטים על משחקי מחשב

על אף שפטנטים הפכו לנפוצים בתעשיית משחקי המחשב, הגנת הפטנט היא דרך פחות נפוצה בהשוואה להגנה המוענקת למשחקי מחשב על ידי דיני זכויות היוצרים.

פטנט מעניק הגנה על הרעיון העומד בבסיס אמצאה טכנולוגית הרשומה וזאת באמצעות הזכות למנוע מכל אדם אחר את השימוש באמצאה הרשומה כפטנט. כאשר מדובר במשחקי מחשב, פטנט יאפשר לבעליו למנוע מכל אדם לעשות כל שימוש ברעיון המוגן שעומד בבסיס המשחק שנרשם כפטנט.

על מנת לזכות בהגנה של דיני הפטנטים על משחק מחשב, הדגשים העיקריים הם שיש להראות כי:

1. המכניקה של משחק המחשב לא היתה ידועה ולא היתה בשימוש קודם לכן.

2. המכניקה של משחק המחשב אינה מובנת מאליה לבעל מקצוע ממוצע בתחום משחקי המחשב.

רישום הפטנט על משחק מחשב יעניק לבעליו בלעדיות (מונופול) לתקופה של 20 שנים, אך זיהוי תכונות ייחודיות במשחק מחשב עשוי להיות קשה מאוד, ועלויות ההגנה הגבוהות על הפטנט עשויות למנוע מאנשים פרטיים וחברות פיתוח קטנות להגן על הפטנט שלהם.

הפטנט של Warner Brothers

כנזכר לעיל, בחודש פברואר 2021, משרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) העניק לחברת Warner  פטנט אמריקאי על מערכת nemesis ממשחקי המחשב Middle Earth: Shadow of Mordor ו- Middle Earth: Shadow of War (פטנט אמריקאי מס' 10,926,179).

הפטנט שכותרתו:  “Nemesis characters, nemesis forts, social vendettas and followers in computer games”, נועד לכסות את כל ההיבטים של מערכת ה- Nemesis (מערכת האויבים) שנוצרה על ידי חברת Monolith Productions.

מערכת זו נוצרה כדי להוסיף עומק משחקי ומשמעות נרטיבית למפגשים עם דמויות שונות (בעיקר בוסים אורקים – NPC – non-player character). בצורה שכל בוס שפוגשים זוכר את המפגש הנוכחי ובמפגש הבא הוא ישנה את התנהגותו בהתאם למפגש הקודם. התנהגות זו יוצרת עומק משחקי ותחושה שלא מדובר במשחק railroading אלא במשחק שלומד ומשתנה בהתאם למעשים בפועל של השחקן. בעצם מערכת  ה- Nemesis יוצרת סיפור בהתאם להתנהגות של השחקן.

הפטנט מתייחס למערכת הכוללת מספר  NPC הקיימים במשחק, שמקיימים אינטראקציה ראשונה עם דמות השחקן וזוכרים האינטראקציה שלהם עם דמות השחקן. זיכרון זה משפיע במסגרת האינטראקציה השניה על המראה של ה NPC, על ההתנהגות של ה NPC ועל ההיררכיה של ה-NPC בין ה NPCs האחרים. 

המונופול של הפטנט (תביעה 1 בפטנט) הוגדר בצורה הבא:

"1. A method comprising:
controlling, by a processor, game events in a computer-implemented game, the game events involving an avatar that is operated in response to input from a player, and a first non-player character that is controlled by the processor to respond to and automatically oppose avatars based on first character parameters defined in a computer memory;
detecting, by the processor, occurrence of a predefined one of the game events involving an interaction between the avatar and the first non-player character;
changing, by the processor, second character parameters defined in at least one of the computer memory or a second computer memory for control of a second non-player character in the game based on the detecting, wherein the second non-player character is controlled by the processor to respond to and automatically oppose avatars based on the second character parameters defined in the at least one of the computer memory or the second computer memory; and
outputting, to an output device, an indication of the second character parameters that are changed by the changing."

 

כך למשל:

אם Talion (דמות השחקן) בורח מקרב עם Zumug (בוס אורק),

האורק Zumug בפתח המפגש הבא עם Talion יאמר: "Not letting you run this time!"

או אם Talion (דמות השחקן) מנצח את האורק Ar-Karo ועורף את ראשו,

האורק Ar-Karo במפגש הבא יופיע עם צלקת ברורה באיזור הצוואר, ככל הנראה מישהו חיבר את ראשו של האורק והקים אותו לחיים…

המפגשים האלו שיוצרים "זיכרון" אצל כל אורק משפיעים גם על המשחק בכללותו, הם מאפשרים למשל לאורקים שניצחו את Talion להתקדם בהיררכיה שבין הבוסים ולאורקים ש Talion הרג או הבריח להיעלם או לרדת בהיררכיה שמדוגמת במשחק באופן הבא:

כמו כן, הפטנט מכסה קרבות כיבוש חברתי מ-Shadow of War, שבהם שחקנים יכולים לחזק או לתקוף מבצרים אחד של השני כדי לראות איך צבא האורקים שלהם מסתדר נגד חבריהם.

הפטנט נדחה ותוקן 6 פעמים לפני שמשרד הפטנטים האמריקאי אישר אותו. אחד מדוחות הבחינה קבע כי מערכת הנמסיס דומה לפטנטים רבים נוספים. כמו כן, משרד הפטנטים האמריקאי קבע כי תביעות רבות אינן כשירות להירשם כפטנט. אולם, Warner הצליחה לבסוף לתקן את הפטנט ולרשום אותו. הפטנט נכנס לתוקף באופן רשמי ביום 23 לפברואר 2021. הפטנט צפוי להיות בתוקף עד שנת 2035.

אם מפתחים אחרים ירצו להשתמש במערכת נמסיס דומה, הם יצטרכו לבקש רשות מ Warner. יתכן וישנה אפשרות להשתמש במערכת הדומה למערכת הנמסיס אך לא במערכת הזהה למערכת הנמסיס.

עכשיו כאשר ניתן פטנט על מערכת הנמסיס, Warner יכולה לנקוט בצעדים משפטיים כנגד חברות המפתחות משחקי העושות שימוש במערכת הדומה מאוד למערכת הנמסיס המתוארת בפטנט בכלל ובתביעה 1 של הפטנט בפרט.

למידע נוסף על הגנת דיני הפטנטים על משחקי מחשב ראו מאמר זה.

 

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם