הגנת פטנט על משחקי לוח לוח המשחק של הקניין הרוחני: ניווט במבוך ההגנה על משחקי לוח

זכות הפטנט נועדה במהותה ליצור הגנה משפטית על רעיון, האם זכות משפטית זו מתאימה להגנה על משחקי לוח?

ברוב מדינות העולם, לא ניתן להגן על משחק קופסה באמצעות פטנט, ככל ולא קיים רעיון טכנולוגי חדשני בבסיס המשחק. בארצות הברית, לעומת זאת, אין דרישה להיות האמצאה בתחום טכנולוגי. משרד הפטנטים האמריקאי מעניק פטנטים, בין היתר, על תהליכים מפורטים (detailed processes), אשר כוללים גם משחקי לוח.

במאמר קודם סקרנו את ההגנה של דיני הקניין הרוחני על משחקי לוח ומשחקי קופסה. במאמר זה נתמקד בהגנת הפטנט, נבחן מהו פטנט, מהן הדרישות לרישום פטנט על משחק לוח בארצות הברית וניתן מספר דוגמאות ביחס למשחקים ידועים שנרשמו כפטנט בארצות הברית.

מהו פטנט?

פטנט הינו זכות קניין רוחני שנועדה להגן על רעיון שבא לידי ביטוי באמצאה.

על פי חוק הפטנטים האמריקאי, רישום פטנט בארצות הברית מעניק לבעליו את הזכות למנוע מאחרים להכין, להשתמש, להציע למכירה או למכור את האמצאה בתוך ארצות הברית או לייבא את האמצאה לארצות הברית. בדרך כלל, תקופת ההגנה על פטנט חדש היא 20 שנים מהיום שבו הוגשה בקשת הפטנט בארצות הברית (או, במקרים מיוחדים, מהיום שבו הוגשה בקשה קשורה קודמת), בכפוף לתשלום דמי חידוש.

בהתאם לחוק הפטנטים בארצות הברית, כל אדם אשר המציא או גילה כל תהליך, מכונה, ייצור או תרכובות שהינם חדשים ושימושיים, או כל שיפור חדש ושימושי בהם, רשאי לקבל פטנט, בכפוף לדרישות ולתנאים מסוימים. המילה "תהליך" (“process”) מוגדרת בחוק כתהליך, פעולה או שיטה, וכוללת בעיקר תהליכים תעשייתיים או טכניים.

רישום פטנט על משחק קופסה בארצות הברית

כאמור, פטנט מעניק לבעליו את הזכות למנוע מאחרים להשתמש באמצאה שנרשמה כפטנט. בכל הנוגע למשחק קופסה, פטנט יאפשר לבעליו למנוע מאחרים לשווק משחק שמשתמש במכניקת המשחק המוגנות בפטנט.

בהתאם לחוק הפטנטים האמריקאי, כדי שאמצאה תהיה כשירה לרישום כפטנט, היא צריכה להיות חדשה, שימושית ולא מובנת מאליה (בעלת התקדמות המצאתית).

דרישת החידוש מבטיחה שמשחק הקופסה לא יהיה מועתק ממשחק אחר. כלומר, המשחק חייב להיות ייחודי ומקורי.

על מנת שמשחק קופסה ייחשב לשימושי, עליו להיות בעל ערך חינוכי או בידורי כלשהו. מאחר שרוב משחקי הקופסה מיועדים לפחות לבדר את השחקן, דרישה זו מתקיימת בדרך כלל.

הדרישה שהמשחק לא יהיה מובן מאליו מתייחסת לכך שהמשחק לא יכול להיות גרסה מובנת מאליה של משחק מוכר או שילוב של משחקים מוכרים.

על מנת לרשום פטנט על משחק קופסה בארצות הברית, יש להגיש בקשה לרישום פטנט למשרד הפטנטים האמריקאי (USPTO). בקשת הפטנט צריכה לכלול, בין היתר, את החלקים הבאים:

תקציר המתאר את המשחק.

פירוט הכולל את חוקי המשחק, מאפיינים ייחודיים של המשחק, תיאור של לוח המשחק ו/או כלי המשחק וכל תכונה אחרת של המשחק.

תביעות הפטנט צריכות להיות חדשות ובעלות התקדמות המצאתית. כאשר מנסחים תביעה, יש לרשום "שילוב" של תכונות שהוא ייחודי בהשוואה למשחקים קיימים.

שרטוטים של לוח המשחק, כלי המשחק וכל מרכיב ייחודי נוסף.

להסבר מפורט על מבנה הפטנט וכללים לניסוח פטנט – ראו מאמר זה.

משחקי קופסה ידועים שנרשמו כפטנט בארצות הברית

פטנט על המשחק Monopoly

מונופול הינו אחד ממשחקי הקופסה המפורסמים בעולם. ליזי מאגי (Lizzie Magie), הממציאה של משחק המונופול, הגישה לרישום את הפטנט הראשון שלה (US748626), שכותרתו "Board game", בחודש מרץ 1903.

כ 20 שנה לאחר מכן, ליזי שיפרה את המשחק והגישה את הפטנט השני שלה (US1509312) שכותרתו "Game Board".

בשנת 1935, הוגש לרישום בארצות הברית פטנט שכותרתו "Board game apparatus" על שם צ'ארלס דארו (Charles Darrow) כממציא. תביעה 1 של הפטנט תיארה מכשיר של משחק לוח המורכב משביל רציף סביב הלוח, וקבוצות של חללים אשר כל אחד מהם מציין את ההשכרה הנדרשת עבור כלי היריב, כאשר ההשכרות הללו גדלות ככל שהבעלים רכשו יותר חללים באותה קבוצה.

שמונה התביעות הנוספות הוסיפו או שינו היבטים של המשחק. כך למשל, תביעה 2 הוסיפה קלפי סיכוי (Chance cards) ותביעה 3 הוסיפה קלפי כותרת התואמים לחללים, לבניינים, לאסימוני השחקן וכו'. תביעות 4-9 מפרטות כי החללים מסביב ללוח מייצגים מיקומי נדל"ן, פסי רכבת, שירותים, סיכוי, קרן רווחה ועונשים. תביעות אלה מצרות את ההגנה על האמצאה.

המונופול של הפטנט (תביעה 1) הוגדר באופן הבא:

 

In a board gam apparatus a board acting as a playing-held having marked spaces constituting a path or course extending about the board, said path aording a continuous track for the purpose of continuity of play, certain'of said spaces being occupancy, by opponent players, of spaces of one or more such groups, which rentals are subject to increase by the acquisition of an additional space or spaces oi vthe same group by the same individual player, therebymaking it possible for the possessor to exact greater payments or penalties from any opponent resting or trespassing thereon.

 

לנוסח המלא של הפטנט.

כיום, האסטרטגיה לניסוח פטנטים שונה ואדם או חברה המבקשים לרשום פטנט על משחק קופסה יכולים להיות פחות ספציפיים כאשר הם מנסחים את תביעות הפטנט על מנת להימנע מהגבלת הנוסח המגן על הפטנט.

 

 

פטנט על המשחק Twister

טוויסטר הוא משחק של מיומנות פיזית שהומצא על ידי צ'ארלס פוליי וניל רבנס והופק על ידי חברת Milton Bradley Company וחברת Winning Moves Games USA. המשחק משוחק על מזרן פלסטיק גדול שמונח על הרצפה. על המזרן יש ארבע שורות של שישה עיגולים גדולים כאשר בכל שורה ישנם עיגולים בצבע שונה: ירוק, צהוב, אדום וכחול. השחקנים נדרשים לסובב ספינר שמנחה אותם היכן להניח את היד או את הרגל.

בשנת 1966 הוגש לרישום פטנט על המשחק שכותרתו"Apparatus for playing a game wherein the players constitute the game pieces".

תביעה 1 של הפטנט מפרטת כלי משחק המכיל גיליון המגדיר אזור משחק מוגבל, ריבוי עמודות של מקומות מסודרים על אזור המשחק האמור, כאשר המקומות בגודל ובמרווח שיאפשרו הנחת חלקים שונים של האנטומיה האנושית על מקומות שונים, הקבוצות השונות של המקומות הינן בצבעים שונים, מכשיר בחירה הכולל לוח ספינר הנושא סימנים המציינים את צבעי קבוצות השונים ואת חלקי האנטומיה האנושית האמורים וספינר או חץ המורכב על ציר מרכזי על הלוח ומותאם לסחרור כדי לבחור סימנים המציינים צבע קבוצתי וחלק מהאנטומיה האנושית.

המונופול של הפטנט (תביעה 1) הוגדר באופן הבא:

Game playing apparatus comprising sheet material defining a confined playing area, a plurality of columns of loci delineated on said playing area, the loci being of such size and spacing as to permit the placing of dilferent portions of the human anatomy on diiferent loci, different groups of loci being of different colors, a chance controlled selection device comprising a spinner board bearing indicia designating diflerent group colors and dilferent ones of said portions of the human anatomy and a spinner or pointer pivotally mounted centrally on the board and adapted to be spun and then allowed to come to rest to select indicia designating a group color and a portion of the human anatomy.

לנוסח הפטנט המלא.

 

פטנט על המשחק Magic: The Gathering

Magic: The Gathering הינו משחק קלפים שהומצא על ידי פרופסור ריצ'רד גרפילד ושווק על ידי חברת Wizards of the Coast. מדובר במשחק פנטזיה שמכיל מגוון של יצורים ממיתולוגיות שונות והתייחסות למעשי קוסמות וכשפים.

בשנת 1994, הוגש לרישום פטנט על המשחק שכותרתו "Trading card game method of play" ובשנת 1997 הוענק הפטנט על ידי משרד הפטנטים האמריקאי.

תביעות הפטנט מפרטות אלמנטים שונים של משחק, אך הן נטולות התייחסות לנושא הפנטזיה והקסם המיוצג על ידי יצירות האומנות של המשחק.

תביעה 1 של הפטנט מפרטת שיטת משחק בו משתתפים שני שחקנים או יותר, הכוללת את השלבים הבאים: כל שחקן בונה ספרייה משלו על מספר קבוע מראש של רכיבי משחק על ידי בדיקה ובחירה של רכיבי משחק ממאגר של רכיבי משחק; כל שחקן מקבל מספר ראשוני קבוע מראש של רכיבי משחק על ידי ערבוב ספריית רכיבי המשחק וציור רכיבי משחק אקראיים מספריית רכיבי המשחק של השחקן; וכל שחקן מבצע תור ברצף עם שחקנים אחרים על ידי ציור, משחק והשלך של רכיבי משחק בהתאם לכללים עד לסיום המשחק, שלב זה של ביצוע תור כולל:

הפיכת רכיב משחק אחד או יותר מידו של השחקן לזמינים למשחק על ידי לקיחת רכיב אחד או יותר מידו של השחקן והנחת הרכיב או הרכיבים על משטח המשחק; ו-

הפעלת אחד או יותר ממרכיבי המשחק הזמינים על ידי:

בחירת אחד או יותר מרכיבי המשחק; ו-

ייעוד רכיב משחק אחד או יותר המובאים למשחק על ידי סיבוב רכיב או הרכיבים מהכיוון המקורי לכיוון השני.

המונופול של הפטנט (תביעה 1) הוגדר באופן הבא:

A method of playing games involving two or more players, the method being suitable for games having rules for game play that include instructions on drawing, playing, and discarding game components, and a reservoir of multiple copies of a plurality of game components, the method comprising the steps of:

each player constructing their own library of a predetermined number of game components by examining and selecting game components from the reservoir of game components;

each player obtaining an initial hand of a predetermined number of game components by shuffling the library of game components and drawing at random game components from the player's library of game components; and

each player executing turns in sequence with other players by drawing, playing, and discarding game components in accordance with the rules until the game ends, said step of executing a turn comprises:

(a) making one or more game components from the player's hand of game components available for play by taking the one or more game components from the player's hand and placing the one or more game components on a playing surface; and

(b) bringing into play one or more of the available game components by:

(i) selecting one or more game components; and

(ii) designating the one or more game components being brought into play by rotating the one or more game components from an original orientation to a second orientation.

לנוסח הפטנט המלא.

סיכום

זכות הפטנט נועדה להגן על רעיון או אמצאה. ברוב המדינות, משחקי לוח לא יכולים להיות מוגנים בפטנט אלא אם הם כרוכים ברעיון טכנולוגי חדשני. עם זאת, בארצות הברית, משרד הפטנטים מעניק פטנטים על תהליכים מפורטים, כולל משחקי לוח. פטנט מקנה לבעלים את הזכות למנוע מאחרים להשתמש, למכור או לייבא את ההמצאה במשך 20 שנה מיום הגשת בקשת הפטנט. כדי לקבל פטנט על משחק לוח בארה"ב, המשחק חייב להיות חדש, שימושי ולא מובן מאליו. בקשת הפטנט צריכה לכלול תקציר של המשחק, פרטים על כללי המשחק ותכונותיו הייחודיות, וציורים של לוח המשחק ואלמנטים ייחודיים נוספים. משחקי לוח מפורסמים כמו מונופול, טוויסטר ו-Magic: The Gathering קיבלו הגנת פטנט בארה"ב.

 

שאלה לגבי המאמר?

אולי יעניין אותך גם